Meermaals
heeft rampspoed de sociale verhoudingen opgeschud, omdat de catastrofe nieuwe
inzichten in de hoofden verankerde die met geen dogma, wetgeving of leger daar
weer uit te verdrijven waren.
De
coronacrisis doet dat ook. De quarantaine dwingt ons tot interessante manieren
van werken (zoals online lesgeven) waar we anders decennia over zouden
discussiëren. We hebben nieuwe waardering voor betrouwbare politici,
wetenschappers en journalisten; fake news werkt ons vooral tegen. Onze
volksaard toont zich als een januskop (we hamsteren toiletpapier, maar
applaudisseren voor de zorgmedewerkers) en onze regeringsleiders strooien plots
met geld, doekoes die daarvoor met geen Groningse aardbeving uit de
kluis te schuiven waren. En oh ja, we weten weer wat de vitale beroepen
zijn.
Je zou
misschien verwachten dat na de pestepidemie van de veertiende eeuw de mensen
hun plaats wel kenden. Dat een zekere nederigheid of deugdzaamheid ten aanzien
van het leven onvermijdelijk was, nu de dood zich op nietsontziende wijze had
getoond aan de wereld. Maar niets is minder waar. Het achtergelaten kapitaal
kwam ter beschikking voor de overlevenden en men werd inhalig: armen betrokken
leegstaande landerijen en zagen zichzelf plotseling aan tafel gezeten met
zilveren bestek. Simpele boeren betaalden minder pacht en eigenden zich
overgebleven werktuigen toe en jonge wezen gehuwd voor rijke
bruidsschatten.
Pieter Bruegel's weergave van de sociale effecten van de Zwarte Dood |
En toch veranderde er volgens de
historica Barbara Tuchman iets in het sociale weefsel van de samenleving. De
gevestigde orde, de verhoudingen tussen landheer en boer, maar vooral die
tussen kerk en gelovige, waren voorgoed veranderd. Volgens Tuchman ‘kwam het
einde van een tijdperk van onderworpenheid in zicht; de ommekeer naar
individueel bewustzijn lag in het verschiet.’ Als de geest zich uit de fles
heeft gewrongen, krijg je die vaak moeilijk terug.
Volgens Tuchman ‘kwam het einde van een tijdperk van onderworpenheid in zicht; de ommekeer naar individueel bewustzijn lag in het verschiet.’ |
Rampspoed dwingt de geschiedenis een richting op en daar moet je gebruik van maken. Zoals volgens Tuchman de Zwarte Dood wellicht de moderne mens schiep, zo stimuleerde de Eerste Wereldoorlog (en in zijn kielzog de Spaanse Griep) technologische ontwikkelingen, de emancipatie van de vrouw en toenemende gelijkheid. De Tweede Wereldoorlog bracht de dekolonisatie teweeg en leidde tot de oprichting van de Verenigde Naties.
Maar op
welke manier gaan we de coronacrisis ‘benutten’? De Israëlische historicus
Harari stelt dat we ons straks voor twee keuzes zien. Allereerst die tussen
nationalistisch isolationisme en globale solidariteit, oftewel: houden we
kennis en mondkapjes voor onszelf of delen we die? Ten tweede die tussen
totalitaire surveillance of burger-empowerment. Gaan we mensen
hardhandig dwingen tot quarantaine (en gaan we ze dan nauwlettend monitoren met
moderne technologie) of gaan we uit van goed gedrag door goed geïnformeerde,
vrije burgers?
'Never let a good crisis go to waste' - Winston Churchill |
‘Never let a good crisis go to waste’, zei Winston Churchill in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. Dat sommige zaken flink op de schop gaan door de huidige crisis is niet de vraag. Maar hoe de wereld er straks uit zal zien, dat hangt af van onze politici en de lering die zij hieruit trekken. Men mag bijvoorbeeld aannemen dat sommige beroepen in hun achting zijn gestegen, niet waar?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten