Het is als een legpuzzel met een missend
stukje, een onaf jaar, zo zonder de centrale examens. Ik ben gaan houden van
die haast tastbare spanning die gedurende enkele weken het ontspannen
geouwehoer van alledag vervangt. Van de tot examen-academie omgetoverde
gymzaal, met de genummerde tafels in strenge rijen. Van het binnenschuifelen
van de leerlingen, de armen onhandig vol met waterflesjes, energydrinks,
mueslirepen en extra pennen. Iedereen staat op scherp, je voelt het aan alles.
Het gedoe met de verzegelde enveloppen, het proces-verbaal, de controle van het
eerste exemplaar, het uitdelen. En dan, als de klok het toestaat: jullie mogen
beginnen!
Waren
de centrale examens écht onmogelijk dit jaar?
Vijf dagen na de
sluiting van de scholen riep de vakbond Leraren
In Actie (LIA) dat de examens geschrapt zouden moeten worden. Het was hun
zonneklaar: leerlingen zouden ongeacht hun cijferlijst het diploma moeten
ontvangen. Ik vond het overdreven aandachttrekkerij. De kleine bond had door de
recente, nogal onhandige tafelmanieren van de AOb momentum en wilde meer.
Op 24 maart werden
de centrale examens definitief geschrapt, maar leerlingen kregen gelukkig niet
zomaar hun diploma. Schoolexamens en de nieuwe resultaatverbeteringstoetsen
werden doorslaggevend. Dat was tenminste nog iets, zou je kunnen zeggen.
LIA noemde de situatie een ‘noodsituatie’,
zoals die ook bestond in 1945. Toen werd per Koninklijk Besluit besloten dat de
eindexamens niet door zouden gaan. Mede door de hongerwinter en de
Arbeitseinsatz was het eindexamen een onmogelijkheid geworden. De motivatie
voor het ‘gratis’ uitdelen van de diploma’s in juni 1945 luidde ‘dat tegenover
het tekort aan examenkennis een grotere levenservaring van de betrokkenen
staat’.
Het Vrije Volk (12/06/1945) - bron: Delpher |
Niet álle leerlingen kregen toen hun
diploma. De kanttekening luidde, dat zij die zich tijdens de bezetting niet
goed hadden gedragen de akte niet zouden ontvangen. Dat hadden we nu ook kunnen
doen. Examenkandidaten die tóch knuffelden, niet in hun elleboog hoestten,
nooit hun handen wasten, te vaak onnodig de trein namen: helaas pindakaas, het
diploma gaat aan je loopneus voorbij.
Maar nee, de situatie nu is
onvergelijkbaar met die van toen. Ik denk in retrospectief dat er te snel een
besluit genomen is en de mogelijkheid tot centraal examineren langer onderzocht
had moeten worden. Het lukte toch ook om de schoolexamens te organiseren, vaak
ook ‘gewoon’, fysiek in het gebouw? De weg die nu is ingeslagen is weliswaar de
meest veilige, maar ook onbevredigend, paniekerig en ontzettend fraudegevoelig.
Door scholen de nu allesbepalende schoolexamens zelf te laten organiseren -
terwijl ze risico’s erkent - trekt het ministerie haar handen af van het gedoe.
En kijk, het Amersfoortse gymnasium Johan
van Oldebarnevelt werd terecht teruggefloten door de minister, maar hoeveel
andere scholen hebben ongezien eigenhandig de cijfers en daarmee het
slagingspercentage opgekrikt? Hoe je het ook wendt of keert, een schooldiploma
uit 2020 is toch een papiertje met een bijsmaak.
Deze column verscheen in de Kleio van juni 2019
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen