dinsdag 17 november 2009

‘Homo oké, maar homoseks, nee dank u’

Vorige week zaterdag gaf minister Plasterk het startschot voor het project ‘Homo in de Klas’, dat jongeren in de onderbouw van vier gereformeerde scholen een wat genuanceerdere kijk op het fenomeen homoseksualiteit moet geven. En terecht, want homofilie wordt nog te vaak geassocieerd met gay parades en relnichterij. In veel orthodox-christelijke kringen is homoseksualiteit bovendien uit den boze. De projectontwikkelaars proberen dit taboe te doorbreken. Er komt zelfs een christelijke homo langs op de scholen! Een echte!

Toevallig vindt tegelijkertijd op mijn school het jaarlijks terugkerende project ‘relaties’ plaats. Ook homoseksualiteit komt aan bod, maar niet tot ieders genoegen. Twee jaar geleden richtte een dominee uit een naburig dorp zich in zijn zondagse gebed tot God met de vraag of hij wilde waken over de school, omdat die zich waagde aan een netelig onderwerp. We hebben het project godzijdank overleefd.

Toen eerder dit jaar in het Gelderse Emst een basisschooldocent ontslagen werd na zijn mededeling dat hij homoseksueel was, was het aan de politiek daar iets zinnigs over te zeggen. Dat viel nog niet mee. Het verbod op discriminatie, ons heilige artikel 1, staat hiermee immers op gespannen voet met de vrijheid van onderwijs die zegt dat iedereen een school vanuit een eigen grondslag mag oprichten. Minister Ter Horst kwam tot de onduidelijke conclusie dat iemands geaardheid niet mee mag spelen in het aannamebeleid van een school. Wel mag de school van de medewerkers eisen de grondslag ‘niet belachelijk of ongeloofwaardig’ te maken. Erg duidelijk is dat niet. Nee, dit gesodemieter knelt als een te strakke leren broek.

Want wat als het schooluitgangspunt de bijbel is? God doceerde Mozes vanuit de ontmoetingstent dat homoseksualiteit een gruweldaad is en dat de beoefenaars ervan gedood moeten worden. Ze hebben het aan zichzelf te wijten! Loyaal zijn aan dit vers uit Leviticus insinueert onthouding van de seksuele praktijk. Sorry Henk, maar zeg eens eerlijk: we weten dat je homo bent, maar dóe je het ook met je man? Dat zou de doodsteek voor je geloofwaardigheid zijn, niet waar? Homo oké, maar homoseks, nee dank u.

De combinatie christelijk en homo kan doodongelukkig maken en daarom is het goed dat de homoseksuele knuppel in het christelijke hoenderhok geslingerd wordt. Het is een feit dat in het darmstelsel geen bevruchting plaatsvindt, maar waarom zou het niet een natuurlijke geaardheid zijn? Homo ben je niet enkel om dwars te liggen. Vijf tot tien procent van de kerkelijke gemeente is homoseksueel, als dat aantal al niet verkleind is door verstoting uit de kudde. Ook in veel Friese christelijke dorpen wordt homoseksulateit nog steeds niet volledig geaccepteerd. Juist voor homoseksuele pubers zou een taboedoorbreking een zegen zijn - projecten als ‘Homo in de Klas’ en ons schoolproject ‘relaties’ dienen dat doel.

Toen ik twee jaar geleden tijdens het project met mijn groep een ‘echte homo’ ontving in het klaslokaal, raakten we in gesprek over typische homodingen. Homomannen kleden zich beter dan heteromannen, werd gezegd. Ik riep: en homo’s roken sigaretten en hetero’s roken shag en ik haalde mijn buil tabak tevoorschijn. Toen ik even later de groep vertelde van de dag dat mijn vader er achter kwam dat ik rookte, maakte ik een vergissing. Ik zei: “Mijn vader ontdekte een pakje sigaretten in mijn jas en zei…”. Eén van mijn leerlingen aarzelde niet en vulde in: “Jelte, ben je homo?”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten